Ok, decydujesz się na założenie bloga firmowego. Stawiasz silnik, dostosowujesz szablon, siadasz zadowolony i… zastanawiasz się, o czym by tu napisać.

Have no fear! Radek is here…

…i powie Ci, jak przygotować pomysły na artykuły. Ale zacznijmy od początku, czyli od tego…

… czego nie pisać na blogu firmowym

Blogi firmowe rządzą się swoimi prawami. Jak wiesz już zapewne z mojego wcześniejszego tekstu (a jak nie wiesz, to zapraszam tutaj: Jakie korzyści daje blog firmowy?), blog firmowy to miejsce o dużym potencjalne. Poprawia pozycjonowanie, umożliwia budowanie społeczności zainteresowanej Twoimi produktami a także pomaga Ci budować wizerunek eksperta. W związku z tym jest jedna rzecz, której powinieneś za wszelką cenę wystrzegać się przy prowadzeniu bloga firmowego: nachalnego reklamowania swojej firmy.

Nie ma nic gorszego, niż blogi, gdzie każdy wpis jest wylewem grafomańskiej samozajebistości i puszenia. To tak jakbyś sam sobie przybijał piątkę (bo nikt inny nie chce) oraz sam lajkował swoje posty na Facebooku (bo nikt inny i tak tego nie robi).

O czym pisać blog firmowy?

Skoro ogarnęliśmy najważniejsze, pora zmierzyć się z podstawowym pytaniem tego wpisu – o czym pisać na blogu firmowym?

Powiem szczerze, możesz pisać o czymkolwiek. Pod jednym tylko warunkiem – że Twój wpis będzie spełniał TWPDWB (Trzy Wielkie Prawa Dobrych Wpisów Blogowych):

  1. Będzie dotyczył branży, w której działasz – to chyba zrozumiałe, jeśli chcesz prowadzić słitaśny pamiętniczek o niczym, to raczej nie będzie spełniał założeń bloga firmowego.
  2. Będzie stawiał konkretne, jasno sformułowane pytanie – pytanie, które zadają sobie klienci, problem, z którym się zmagają etc.
  3. Będzie zawierał wartościowe rozwiązanie powyższego problemu – jasno i klarownie pokaże, jak ów problem rozwiązać, a jeszcze lepiej – jak może rozwiązać go Twój produkt/usługa.

Teoria teorią, ale jak to wygląda w praktyce? Przykładowo tak:

  • prowadzisz sklep z designerskimi akcesoriami wyposażenia domu, na blogu publikujesz artykuł z listą najlepszych prezentów pod choinkę. Prezentów, które można kupić w Twoim sklepie,
  • prowadzisz sklep ze specjalistyczną odzieżą sportową – w okolicach października piszesz o tym, jak przygotować się do zimowych treningów (oczywiście z odnośnikami do Twoich produktów),
  • jesteś fotografem weselnym i umieszczasz na swojej stronie np. artykuł pomagający przyszłym młodym parom wybrać najlepszego fotografa,
  • oferujesz kurs szybkiego czytania, więc publikujesz u siebie tekst pt. „Co daje szybkie czytanie?”,
  • jesteś stylistką i blog wykorzystujesz jako platformę do dzielenie się poradami z zakresu doboru ubrań,
  • jesteś księgowym, więc na blogu w prosty sposób wyjaśniasz zmiany w przepisach oraz wszelkie kwestie rachunkowe,
  • prowadzisz agencję SEO, dlatego tworzysz blog, gdzie publikujesz porady dotyczące pozycjonowania,
  • sprzedajesz książki, więc na blogu umieszczasz recenzje najciekawszych pozycji w swojej ofercie,
  • jesteś copywriterem, więc publikujesz artykuł pod tytułem „O czym pisać na blogu firmowym?” z nadzieją, że ktoś kto przeczyta ten wpis zleci Ci stworzenie tekstów na jego bloga i podajesz kontakt do siebie (wskazówka: jest na samym końcu tego tekstu).

Skąd wziąć pomysły na posty blogowe?

Wiedzieć, jak pisać posty na blog to jedno, ale czerpać pomysły do konkretnych tekstów to nieco trudniejsza sprawa. Na szczęście mam dla Ciebie kilka podpowiedzi stanowiących całkiem niezłą inspirację:

  • Google Trends: to chyba najpopularniejsze narzędzie do szukania tematów na bloga. Wystarczy wpisać słowa kluczowe związane z Twoją działalnością, aby dowiedzieć się, kiedy, gdzie i w jakiej ilości są wpisywane w okno wyszukiwania. Na podstawie tego jesteś w stanie dopasować terminarz postów do sytuacji na rynku (przykład: latem ludzie nie kupują kurtek zimowych, więc pisanie o nich podczas wakacji kompletnie mija się z celem),
  • case studies: jeden z klientów, dla których pracujesz osiągnął z Twoją pomocą sukces? To dobra okazja, żeby pochwalić się tym na blogu. Dla wielu potencjalnych klientów najlepszą zachętą są konkretne liczby,
  • pytania od klientów: każdy przedsiębiorca wcześniej czy później otrzymuje szereg zapytań dotyczących swojej oferty. Niektóre z nich możesz wykorzystać jako tematy na wpisy blogowe. Raz opublikowane odpowiedzi nie tylko budują Twoją markę ekspercką, ale stanowią haczyk na tych, którzy w życiu zmagają się z podobnym problemem.

*

Tworzenie poczytnego bloga firmowego to niełatwe zadanie. Analizowanie potencjalnych tematów, pisanie artykułów, redakcja, korekta, publikacja, kontakt z tworzącą się społecznością – wszystko to zabiera z jednej strony sporo czasu, ale z drugiej daje wymierne efekty.

Rzeczywistość pokazuje, że blogi warto prowadzić, dlatego jeśli nie stworzyłeś jeszcze dedykowanej zakładki, warto pomyśleć o tego typu działaniu.

(A jeśli chciałbyś mieć blog firmowy, ale nie masz zupełnie czasu na jego prowadzenie, polecam swoją skromną osobę).